Történelem
Egy Olaszországban készült álom
Minden Piaggio jármű mögött egy nagy kaland története áll, amely a genovai Sestri Ponente városában kezdődött 1884-ben, amikor a fiatal Rinaldo Piaggio átvette apja vállalkozását, és azt egy hajózási felszereléssel foglalkozó céggé alakította át. Nem is sejtette, hogy néhány éven belül a Piaggio & Co. meghódítja az eget, az utakat és egész Olaszország szívét.
Az innováció felé vezető út
A huszadik század elején járunk, és az olasz ipar virágzik. A Piaggio asztalosai elfoglaltak azzal, hogy olasz és külföldi luxushajókra szállítanak bútorokat, de Rinaldo érzi, hogy az ágazat korlátozott növekedési lehetőséget kínál. Úgy dönt, hogy a vasúti ágazatba terjeszkedik, kocsikat épít és javít. Ez fontos döntésnek bizonyul, mivel lehetővé teszi számára, hogy kiváló mérnökökből és javítótechnikusokból álló csapatot hozzon létre.
A földtől az égig
Az első világháború kitörése új határokat nyit meg: a repülést. A Piaggio már 1915-ben megkezdi a hidroplánok javítását és építését, majd 1917-ben felvásárol egy pisai székhelyű repülőgépgyártó vállalatot. Ez a lépés nem csak segít a Piaggiónak elkerülni a háború utáni válságot, hanem azt is jelenti, hogy a Pegna-Bonmartini vállalatot is átveheti, annak munkatársaival együtt.
Az örökölt alkalmazottak között van Giovanni Pegna, egy rendkívül tehetséges repülőgép-tervező és mérnök. Rövid időn belül megalkotja a P2 (Piaggio 2) egysíkú vadászgépet és annak későbbi P7-es továbbfejlesztését, a Piaggio versenyhajót és a négymotoros P108-ast, amely az utolsó nagy olasz gyártású repülőgép lesz a második világháború előtt.
A Pontedera gyár
A gyártási siker meggyőzi Rinaldót, hogy ismét terjeszkedjen, és 1924-ben megvásárolja a pontederai Costruzione Meccaniche Nazionali (Nemzeti Mechanikai Építőipari Vállalat) vállalatot. Ez fontos gyárrá válik a vállalat számára, ahol saját repülőgépmotorokat, később pedig más típusú járműveket is gyárthat.
Mérnökök és feltalálók
A harmincas évek recessziója sem lassítja le a Piaggiót, amely továbbra is új tehetségeket vesz fel a K+F részlegébe Giovanni Pegna, Giovanni Gabrielli, Giovanni Casiraghi és Corradino d’Ascanio személyében. Utóbbi 1930-ban azonnal feltűnik, amikor más feltalálókkal együtt elkészíti a világ egyik első helikopter-prototípusát. Ettől kezdve zsenialitása örökre összekapcsolódik a Piaggio történetével, számos jármű, köztük a PD1 és PD2 (Piaggio-d’Ascanio) helikopterek megalkotásával.
A Paperinótól a Vespáig
1944-et írunk, és a II. világháború vége már csak a küszöbön áll. Enrico Piaggio az ország újjáépítése során biztosan bekövetkező fellendülésre való tekintettel megrendel egy olyan járművet, amely lehetővé teszi az egyének számára, hogy önállóan közlekedjenek. Az első kísérlet egy Renzo Spolti által tervezett, teherhordó vázzal ellátott robogó. Az MP (Moto Piaggio), az MP1 és MP5 iterációkban, a Paperino becenevet kapta. Enrico nem győzte meg, ezért megkéri Corradino d’Ascanio-t, hogy nézze át újra a tervezést. Így 1945-ben elkészül az MP6 prototípusa, mindenféle repülésből származó újítással. Egy évvel később megkezdődik annak a kétkerekűnek a gyártása, amely később történelmet ír: a Vespa 98-as.
Az új határ a zöld
Ha a természet és a környezet tiszteletben tartásáról van szó, a Piaggio már régóta az újítók közé tartozik, hiszen már 1973-ban megkezdődtek az elektromos motorral felszerelt robogókkal kapcsolatos kutatások. Mindössze két évvel később a Piaggio legyártotta első elektromos Ape-jét. A háromkerekű Ape-ről a Piaggio áttér a négykerekű Porterre, majd 1996-ban a Liberty robban a színpadra, megteremtve a „magas kerék” jelenséget. Ezután jön a Piaggio MP3, a világ első – és legsikeresebb – háromkerekű robogója.
A két kerék iránti szeretet tovább nő
IKONIKUS
A hatvanas években a népszerűség tovább növekszik, a gyártott járművek számával együtt. 1967-ben mutatkozik be a Ciao, egy robogó, amely nagyon hasonlít a d’Ascanio által 12 évvel korábban tervezett motorkerékpárra. Ez a modell 2006-ig szinte változatlanul gyártásban marad. 1969-ben a Gilera felvásárlása is megtörténik, és ezzel a Piaggio meghatározóvá válik a motorkerékpár-ágazatban.
BIZTONSÁGOS
1989-ben a Piaggio piacra dobja a Sferát, az első acélvázas és műanyag karosszériájú robogót. A praktikus, egyszerű, könnyű járművek új generációjának kezdetét jelenti.
1992-ben a Piaggio a háromkerekűről (Ape) a négykerekűre vált át a Porterrel, két évvel később pedig tovább növeli a teljesítményét a Hexagon, az első maxi robogó bevezetésével. A következő néhány évben a vállalat védjegyének számító praktikum és teljesítmény mellett a biztonság szintjének növelése is megvalósul, amit a Piaggio MP3, a világ első – és legsikeresebb – háromkerekű robogójának dupla első kereke példáz, amely olyan tapadást és stabilitást biztosít, amit a hagyományos robogók egyszerűen nem tudnak elérni.
FORRADALMI
1996-ban érkezik a Liberty, amelyet a városi mobilitásban a „magas kerék” jelenségéért felelős robogóként tartanak számon. A 14″ és 16″ kerekek nem csak stabilitást és nagyszerű vezetési élményt, hanem lenyűgöző esztétikát is biztosítanak. Ez az első tagja az 50 és 500 köbcentiméter közötti családnak, amelyhez a Beverly (2001), a Carnaby (2007) és a Medley (2016) is tartozik. És a Beverly az, amely az úttörő elektronikus vezérlőrendszer bevezetését jelenti az egyes motorokhoz való leképezéssel, az ABS blokkolásgátlóval és a PMP okostelefon-kerékpár kapcsolattal. Ez egy igazi forradalom, és hamarosan a Piaggio robogók minden termékcsaládjával bevezetésre kerül.
AVANTGÁRD
2013-ban Kaliforniában megnyílt a Piaggio Advanced Design Center (PADC), amely az új mobilitási trendek, anyagok és energetikai megoldások kutatásának központja. Munkájának korai példája az ugyanebben az évben bemutatott Vespa 946, amely alumínium alkatrészekkel, futurisztikus dizájnnal és rendkívül kifinomult elektronikával büszkélkedhet.
2015-ben, az USA másik felén, Massachusettsben megalapítják a Piaggio Fast Forward platformot az új termékek tervezéséhez. Ugyanebben az évben, az EICMA kiállításon a Piaggio bemutatja a Wi-Bike-ot: egy elektromos motorral és okostelefon-kapcsolattal ellátott pedálos kerékpárt.
Egy fenntarthatóbb jövő felé
A Piaggio a károsanyag-kibocsátás csökkentése iránti elkötelezettségének részeként megalkotja az MP3 Hybridet, egy háromkerekű robogót, amely belsőégésű motor és elektromos akkumulátor kombinációjával rendelkezik. Különböző vezetési módjai különböző típusú interakciókat kínálnak a két egység között a teljesítmény és a hatótávolság optimalizálása érdekében. Végül, de nem utolsósorban a Piaggio a Vespa Elettrica bevezetésével folytatja a károsanyag-kibocsátás lassítására irányuló munkáját. A 100 km-es hatótávolsággal és mindössze 4 órás teljes feltöltéssel teljesen csendes, környezetkímélő és a hagyományos 50 cm3-es robogók teljesítményét felülmúló teljesítményt nyújt.